ANALISIS POTENSI PARIWISATA KOTA BATAM SEBAGAI SALAH SATU DESTINASI WISATA UNGGULAN DAERAH TERLUAR INDONESIA

Analysis of Tourism Potentials at Batam City as One of The Leading Regional Outside Tourism Destinations of Indonesia

  • Mulyadi Manajemen Devisi Kamar, Politeknik Pariwisata Batam
Keywords: development, tourism industry, destination attractions, destination facilities, accessibility, image

Abstract

This study aimed to discover the anaylsis of how the potential of Batam Regency, Riau Island Province to be promoted as one of tourism destination for outer area city in Indonesia that located closed to Singapore and Malaysia. This is seen crucial as it deals with how this tourism potential may contribute to the economical development of Batam. The data were obtained from library research about the analysis of Batam to be promoted as a new tourism destination seeing from 4 aspects, such as destination attractions, destination facilities, accessibility, and image. The data were analyzed through qualitative data analysis. The results from the study showed how effective the destination attractions, destination facilities, accessibility, and image to attract tourists’ revisit, develop the tourism industry, and local revenues.

References

Badan Pusat Statistik. 2017. Laporan Perekonomian Indonesia 2006-2016. Jakarta. Diakses dari https://www.bps.go.id/index.php/publikasi/index?Publikasi%5BtahunJudul%5D=2009&Publikasi%5BkataKunci%5D=wisatawan+mancanegara&yt0=Tampilkan

_______. 2017. Jumlah Kunjungan Wisatawan Mancanegara ke Indonesia Tahun 2007-2014. Diakses dari https://www.bps.go.id/linkTabelStatis/view/id/1388

Devisa Wisman Batam Mencapai Rp. 1,93 Triliun (2013, Agustus 14). Copy Editor. Antaranews.com diakses dari http://kepri.antaranews.com/berita/25942/devisa-wisman-batam-capai-rp193-triliun

Fitriani, E., (2016, Desember 21). Devisa Pariwisata Bakal Lampaui Target. Diakses dari http://www.beritasatu.com/ekonomi/405823-devisa-pariwisata-bakal-lampaui-target.html

Himawan, A. (2016, Februari 2). Kunjungan Turis Asing ke Indonesia di 2015 Melebihi Target. diakses dari http://www.suara.com/bisnis/2016/02/02/011437/kunjungan-turis-asing-ke-indonesia-di-2015-melebihi-target

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia. 2017. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta.

Menteri Pariwisata Tetapkan “Great Batam”. (2015, Januari 15). Copy Editor. Antaranews.com diakses dari http://www.antarakepri.com/berita/31660/menteri-pariwisata-tetapkan-great-batam

Nazir, Moh. 2013. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Pitana, I Gde. Dan Diarta, Surya. 2009. Pengantar Ilmu Pariwisata. Yogyakarta:Penerbit Andi.

Republik Indonesia. 2004. Peraturan Presiden No. 63 Tahun 2004 tentang Pengawasan dan Pengendalian Pariwisata. Sekretariat Negara. Jakarta

Soepardi, H.S., (2015, Januari 7). Menpar Optimis Target 9,3 juta wisatawan tercapai. Antaranews.com diakses dari http://www.antaranews.com/berita/472690/menpar-optimis-target-93-juta-wisman-tercapai

Supriono. 2017. Analisis Deskripsi Potensi Pariwisata Kota Batam dalam Rangka Menjaring Wisatawan Mancanegara. Jurnal Pariwisata Terapan, Vol. 1, No. 2 2017

Yoeti, Oka A. 1985. Pemasaran Pariwisata. Bandung: Angkasa
Published
2019-12-20
How to Cite
Mulyadi (2019) “ANALISIS POTENSI PARIWISATA KOTA BATAM SEBAGAI SALAH SATU DESTINASI WISATA UNGGULAN DAERAH TERLUAR INDONESIA”, VITKA Jurnal Manajemen Pariwisata, 1(2), pp. 95 -102. Available at: http://journal.btp.ac.id/index.php/vitka/article/view/44 (Accessed: 9August2020).